tirsdag 5. oktober 2010

Inconceivable! Om moms på digitale tjenester (men egentlig bare om spill)


Så nå skal altså digitalt distribuerte spill momsbelegges. For mange kommer dette kanskje som et sjokk, og da følger vel utallige masete utrop av typen "OMG sosialistregjering WTF!" og så videre. Så la oss bare få dette ut av verden så fort som mulig: Moms på digitale tjenester var uungåelig, EU har hatt det en stund, og det var bare et spørsmål om tid før norske myndigheter oppdaget hvor mye dette vil være verdt. Et halvt år senere kommer sannsynligvis de fleste til å ha glemt hele greia, slik folk glemte prisøkningen på Steam etter at Valve begynte å ta seg betalt i euro. Men dette betyr ikke at denne momsen er en god idè. Go go liste!

1. Digitalt distribuerte spill er allerede betydelig dyrere enn i butikk.
Ingen av de store digitale distibutørene har noe ønske om å utkonkurrere detaljhandelen, selv om de lett kunne gjort nettopp det, av frykt for å miste hylleplass i butikkene. Brorparten av spillsalg foregår (antageligvis) fremdeles over disk, og en boikott fra spillforhandlere ville kunne alvorlig skade profitten til de som tjener penger på slikt. Og er det noe vi vet om disse, hvem de nå enn er, så er det at de liker å tjene penger på slikt og gjerne vil fortsette med det. Digital distribusjon er altså ikke noen trussel mot butikkene prismessig, så en ekstra avgift kommer neppe til å ha så mye å si her. Se forøvrig prissammenligning nederst i teksten.

2. Spillutvikling er for folk med baller (eller tilsvarende) av stål.
Det er dyrt å lage spill. Joda, det er en av de mest lønnsomme underholdningsindustriene, men også den med høyest risiko. De som lykkes tjener gjerne godt med penger, men de som følger med ved at spillutviklere går dukken stadig vekk. For eksempel måtte nylig Realtime Worlds slå seg konkurs etter at All Points Bulletin gjorde det langt dårligere enn forventet. At små selskaper sliter økonomisk er heller ikke uvanlig, noe både Arcen Games (AI War), Frictional Games (Penumbra, Amnesia) og Introversion (Uplink, Darwinia) nok kan skrive under på. Noe som tar oss til neste punkt:

3. Momsen er skadelig for små, uavhengige spillutviklere.
Digitale spillsalg har økt kraftig de siste årene, noe som har gjort det langt enklere for små, uavhengige spillseskaper å lage originale nisjespill og tjene penger på det. Selv om innføringen av moms neppe vil skade spillsalget generelt, vil høyere priser naturlig føre til en mer ujevn fordeling av salg. De som har mest å tape er naturligvis de som lager de rareste spillene med det minste markedsføringsbudsjettet, altså uavhengige spillskapere. Dette vil kanskje gå særlig hardt utover de som tar seg månedlig betalt, altså de som lager MMOer (eller onlinespill, om du vil). Med en prisøkning på 25% vil man, om ikke annet, tenke seg godt om før man abonnerer på mer enn ett spill om gangen. Det kan vel neppe kalles vill spekulasjon å påstå at for de fleste vil det ene spillet være mammuten World of Warcraft.

4. Momsen kan gjøre spillverdenen kjedeligere.
Igjen, det er de uavhengige spillskaperne som driver bransjen fremover, designmessig. De er villige til å eksperimentere, til å ta større risikoer, fordi de har råd til det. Færre salg vil bety mindre variasjon, så enkelt er det faktisk. Jeg vet at Norge ikke er det eneste landet i verden, men vi har mye penger å bruke på rekreasjon, og man må også kunne dømme slike forslag etter intensjon. Og intensjonen her er frådende profitt på bekostning av et kulturfelt de fleste politikere knapt nok aner eksisterer.

5. Staten Norge trenger ikke pengene.
Vi har allerede et behagelig overskudd i oljefondet, for å nevne det mest åpenbare eksempelet. Men hovedpoenget er at det finnes en mer effektiv måte for staten å øke dette. Alvorlig talt, noen burde introdusere politikerne våre til Civilization-serien, så de kunne plukket opp noen tips til effektiv drift av en økonomi. Først investerer man i produksjon, og så, når veksten flater ut kjører man på med avgifter og faenskap. Og vips, profitt! Sagt på en litt mindre kynisk måte er digital distribusjon i voldsom vekst, og vår egen hjemlige spillindustri relativt sett ubetydelig i internasjonal sammenheng. Momsen vil skade begge disse, men vil antagelig gå hardest utover sistnevnte (noen som vet om norske uavhengige spillutviklere? Tips mottas med takk!).

6. Momsen er miljøfientlig.
Ved å kjøpe spill digitalt sparer du miljøet for miljøskadelige utslipp knyttet til transport og produksjon. Hvis den nye momsen fører til en økning av solgte spill i butikk på bekostning av digitale tjenester er den direkte miljøskadelig. Sannsynligvis vil den ende opp som en relativt ubetydelig faktor, men det er likevel et merkelig trekk fra en såkalt "grønn" regjering.

7. En presisering.
Til syvende og sist (au) tror jeg ikke momsen vil ha noen alvorlig effekt på noe av dette. Men prinsipper må man ha, og som sagt er det lov å dømme intensjoner, ikke bare resultater. Og for de som vil påstå at denne listen er personlig motivert, at jeg kun er sur fordi jeg må betale mer for spillene mine fremover, så kan jeg opplyse om at jeg allerede har handlet mer enn nok digital underholdning til å oppta meg til jeg blir gammel og senil, og da kan jeg jo bare begynne på nytt igjen. Jeg er garantert ikke alene om dette. Vi har dessuten nok av tid til å bygge opp et massivt bibliotek av spill innen ordningen trer i kraft juli 2011. Hvis din umiddelbare reaksjon er å tenke "lolz da kommer jeg bare til å piratkopiere spill i stedet" er du forøvrig en skurk og et utyske, men det er en helt annen (men relatert) diskusjon.

For ordens skyld, dette gjelder digitalt distribuerte spill. Momsen kommer også til å gjelde tjenester som Spotify og flickr, samt aviser og bøker solgt digitalt, men den diskusjonen overlater jeg til andre. For eksempel til Dagbladets Jan Omdahl.

Plukket opp via Gamer.no. Takk, Gamer dott enno! 

Prissammenligning Civilization V:
Steam: €49,99
Direct2Drive: €59,95 (Digital Deluxe Edition)
Platekompaniet: Kr 349,-
Elkjøp: Kr. 349,- (Nordic Edition)

3 kommentarer:

  1. WTF MOMS! Takk for flott liste med gode argumenter, tipper Sigge ikke tenkte så hardt på disse punktene når han pønsket ut SB for totusenogølløv.

    Et spørsmål: er du sikker på at det blir moms på månedsavgiften til MMO? Tenker da på den flotte 200-kronersgrensa? Men den gjelder kanskje ikke digital distribusjon? I så fall vil det jo lønne seg å kjøpe slike gamecards eller hva det nå heter fra f. eks Play om man vil utsette seg for WoW på billigst mulig vis.

    Og enda bedre: Om 200-kroners grensa gjelder digital distribusjon kan vi jo fortsatt kjøpe indiespill og tilbudsspill til en overkommelig slant.

    På siden: takk for at du bruker ordet utyske, det bør brukes mer i det norske sprog.

    SvarSlett
  2. Fra kommentaren til Omdahl:

    "OM FRIBELØPET på 200 kroner som gjelder ved kjøp fra utlandet i dag, også vil gjelde for elektroniske tjenester, er foreløpig uklart."

    Men siden f.eks. Spotify og Appstore nevnes regner jeg med at det ikke blir noen frigrense. Jeg vil tro 200 kr dekker størsteparten av de tjenestene det er snakk om, hvertfall gjør det det for meg.

    Gamecards er forøvrig et interessant poeng, særlig siden Steam nylig annonserte sin "wallet", som man antagelig kan fylle på med butikkjøte kort. Men den generelle prisen vil nok gjelde for disse også (også for MMOer). Skulle man tro.

    SvarSlett
  3. Jeg bare lurer på hvordan de skal få løst dette i praksis.Om man laster ned fra et selskap utenfor norge er det ikke sikkert de vet at de skal trekke moms og betale til den norske staten.

    SvarSlett